Tutorium 1:
Suchmaschinen verstehen
Einsatz einer didaktischen
Suchmaschine im Unterricht
Link:
http://www.swisseduc.ch/informatik/soekia/
Sprecher:
Matthias Dreier and Werner Hartmann
Swiss Centre for Innovations in Learning,
Universität St.Gallen and Departement Informatik, ETH Zürich
Informationen im Internet zu finden ist ein Kinderspiel! Wer
sich für Informationen zur Entwicklung des Ozonlochs
interessiert, gibt auf www.google.com die Suchanfrage „Entwicklung
Ozonloch“ ein, drückt den Button „Google Suche“ und erhält in
Sekundenbruchteilen rund 38.000 Treffer (Stand Dezember 2004).
Aber Achtung: Ein anderer Benutzer gibt vielleicht den
Suchbegriff „Entwicklung des Ozonlochs“ ein. Auf diese Anfrage
liefert Google nur noch rund 790 Treffer. Nur noch 250 Treffer
werden bei der Anfrage „Entwicklung des Ozonloches“ gefunden.
Während für uns Menschen die verschiedenen Deklinationsformen
des Wortes „Ozonloch“ semantisch gleich
sind, betrachtet Google „Ozonloch“, „Ozonlochs“ und „Ozonloches“
als völlig verschiedene Begriffe. Gerade bei Recherchen zu
wissenschaftlichen Themen ist die Gefahr deshalb groß,
relevante Informationen zu übersehen.
Informationsbeschaffung im Internet beschränkt sich keineswegs
auf die Handhabung eines Web-Browsers. Effiziente und effektive
Informationsbeschaffung ist eine anspruchsvolle Aufgabe, die
eine fundierte Ausbildung voraussetzt. Dazu gehört auch ein
Verständnis für die
Funktionsweise von Suchmaschinen. Wir versuchen anhand der
didaktischen Suchmaschine "Soekia" zu zeigen, wie ein solches
Verständnis im Unterricht vermittelt werden kann.
Tutorium
2:
Security and Dependability in E-Learning
Sprecher:
Edgar R. Weippl: Vienna University of
Technology
Institute of Software Technology and Interactive Systems
This
tried-and-true tutorial provides attendants with a
comprehensive overview of security issues relevant to
e-learning. Even though security has become paramount in many
other areas of Web-based business, research in e-learning is
still hardly concerned about the issues of security and
privacy.
A similar tutorial
(Security in E-Learning) has already been presented at five
conferences, including EDMEDIA 2003 and 2004. Based the
feedback of these tutorials and ongoing research work this
year's tutorial will offer insight to recent advances in
computer security and include aspects of dependability.
Depending on the
composition of the audience, this tutorial will be presented
either in English or in German
Tutorium 2:
Didactic Aspects of e-Learning Contents Development
Sprecher: Gerald Futschek, Gerhard
Scheidl:Vienna University of
Technology,Institute of Software Technology
and Interactive Systems and Pädagogische Akademie des Bundes in
Wien
Our tutorial
concerns with the examination of problems regarding the
didactic aspects of e-learning. We will deduce conclusions from
concrete practical tasks performed by the participants. From
the perspective of different learning theories we will analyze
and discuss a variety of different possibilities to present a
specific content. As a consequence it will be made clear that
already the choice of a specific e-learning tool tends to apply
a specific learning paradigm.
Depending on the
composition of the audience, this tutorial will be presented
either in English or in German.
Tutorium 4:
Die
Lernplattform MOODLE
Sprecher:
Walter Waldner: Höhere Technische Bundeslehranstalt,
Klagenfurt, Mössingerstraße, Austria
MOODLE ist
ein Open-Source-LMS, das insbesondere kollaborative Tools für
den Einsatz im e-Learning-unterstützten Unterricht bietet. Das
Tutorial behandelt die Möglichkeiten der Lernplattform und die
Erfahrungen, die der Autor damit im Informatikunterricht
gemacht hat.
Tutorium 5:
Fundamentals of Human-Computer Interaction
(HCI) for e-Learning
Sprecher:
Andreas Holzinger; Institute for Medical Informatics,
Statistics & Documentation (IMI), Med. University Graz,
Auenbruggerplatz, A-8036 Graz, Austria
Good
Usability of complex learning objects (e.g. simulations,
animations, interactions etc.) is vital for the acceptance of
e-Learning material. However, the basis for the preparation,
design and the understanding of e-Learning material requires at
least some basic knowledge and insights into the results of
research in Human–Computer Interaction (HCI) and Usability
Engineering (UE). One possible approach in design is a User
centered design (UCD) which can be expanded to the so called
learner centered design (LCD). The primary goal of this
half-day tutorial is to apply some concepts and principles of
HCI to the design and development of e-Learning material.
Depending on the composition of the audience, this tutorial
will be presented either in English or in German. |