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ISSEP Tutorials

Tutorium 1:
Suchmaschinen verstehen
Einsatz einer didaktischen Suchmaschine im Unterricht

Link: http://www.swisseduc.ch/informatik/soekia/

Sprecher:  Matthias Dreier and Werner Hartmann
Swiss Centre for Innovations in Learning,   
Universität St.Gallen and Departement Informatik, ETH Zürich

 

Informationen im Internet zu finden ist ein Kinderspiel! Wer sich für Informationen zur Entwicklung des Ozonlochs interessiert, gibt auf www.google.com die Suchanfrage „Entwicklung Ozonloch“ ein, drückt den Button „Google Suche“ und erhält in Sekundenbruchteilen rund 38.000 Treffer (Stand Dezember 2004). Aber Achtung: Ein anderer Benutzer gibt vielleicht den Suchbegriff „Entwicklung des Ozonlochs“ ein. Auf diese Anfrage liefert Google nur noch rund 790 Treffer. Nur noch 250 Treffer werden bei der Anfrage „Ent­wick­lung des Ozonloches“ gefunden. Während für uns Menschen die verschiedenen Dekli­nations­formen des Wortes „Ozonloch“ semantisch gleich sind, betrachtet Google „Ozonloch“, „Ozonlochs“ und „Ozonloches“ als völlig verschiedene Begriffe. Gerade bei Recherchen zu wissenschaftlichen Themen ist die Gefahr deshalb groß, relevante Informationen zu übersehen. Informationsbeschaffung im Internet beschränkt sich keineswegs auf die Handhabung eines Web-Browsers. Effiziente und effektive Informationsbeschaffung ist eine anspruchsvolle Aufgabe, die eine fundierte Ausbildung voraussetzt. Dazu gehört auch ein Verständnis für die Funktionsweise von Suchmaschinen. Wir versuchen anhand der didaktischen Suchmaschine "Soekia" zu zeigen, wie ein solches Verständnis im Unterricht vermittelt werden kann.

Tutorium 2:
Security and Dependability in E-Learning

Sprecher:  Edgar R. Weippl: Vienna University of Technology
Institute of Software Technology and Interactive Systems

This tried-and-true tutorial provides attendants with a comprehensive overview of security issues relevant to e-learning. Even though security has become paramount in many other areas of Web-based business, research in e-learning is still hardly concerned about the issues of security and privacy.

A similar tutorial (Security in E-Learning) has already been presented at five conferences, including EDMEDIA 2003 and 2004. Based the feedback of these tutorials and ongoing research work this year's tutorial will offer insight to recent advances in computer security and include aspects of dependability.

Depending on the composition of the audience, this tutorial will be presented either in English or in German

Tutorium 2:
Didactic Aspects of e-Learning Contents Development

Sprecher:  Gerald Futschek, Gerhard Scheidl:Vienna University of    Technology,Institute of Software Technology and Interactive Systems and Pädagogische Akademie des Bundes in Wien

Our tutorial concerns with the examination of problems regarding the didactic aspects of e-learning. We will deduce conclusions from concrete practical tasks performed by the participants. From the perspective of different learning theories we will analyze and discuss a variety of different possibilities to present a specific content. As a consequence it will be made clear that already the choice of a specific e-learning tool tends to apply a specific learning paradigm.

Depending on the composition of the audience, this tutorial will be presented either in English or in German.

Tutorium 4:
Die Lernplattform MOODLE

Sprecher:  Walter Waldner: Höhere Technische Bundeslehranstalt,   Klagenfurt, Mössingerstraße, Austria

MOODLE ist ein Open-Source-LMS, das insbesondere kollaborative Tools für den Einsatz im e-Learning-unterstützten Unterricht bietet. Das Tutorial behandelt die Möglichkeiten der Lernplattform und die Erfahrungen, die der Autor damit im Informatikunterricht gemacht hat.

Tutorium 5:
Fundamentals of Human-Computer Interaction
(HCI) for e-Learning

Sprecher: Andreas Holzinger; Institute for Medical Informatics, Statistics & Documentation (IMI), Med. University Graz, Auenbruggerplatz, A-8036 Graz, Austria

Good Usability of complex learning objects (e.g. simulations, animations, interactions etc.) is vital for the acceptance of e-Learning material. However, the basis for the preparation, design and the understanding of e-Learning material requires at least some basic knowledge and insights into the results of research in Human–Computer Interaction (HCI) and Usability Engineering (UE). One possible approach in design is a User centered design (UCD) which can be expanded to the so called learner centered design (LCD). The primary goal of this half-day tutorial is to apply some concepts and principles of HCI to the design and development of e-Learning material. Depending on the composition of the audience, this tutorial will be presented either in English or in German.